Andreas Karlsson jobbar som sjukgymnast på Medlefors folkhögskola

Jubileumshelg på Medlefors folkhögskola

Helgen den 9-10 maj bjöd Reumatikerdistriktet in till Jubileumshelg med föredrag om hälsa, kost och yoga. Lördagskvällen ägnades åt god mat och underhållning.

Där var många trevliga människor från distriktets föreningar

Lördagen började som sig bör med kaffe, registrering och genomgång av programmet.

Förste talare var sjukgymnast Andreas Karlsson som har jobbat på Medlefors i 11 år. Han pratade om hälsa och fysisk aktivitet  på ett humoristiskt sätt vilket gjorde att det inte kändes som om han bara kom med pekpinnar.

Med bilder och citat bl.a. från Hippokrates lärde han oss fördelen med den fysiska aktiviteten som faktiskt blir av, vardagsmotionen. Man måste inte springa som en gasell utan man kan förbättra sin hälsa med promenader. Korta sträckor flera gånger per dag eller längre efter tycke, smak och förutsättningar.

Sedan delades vi upp i två grupper och fick lära hjärt-lungräddning med Anders och yoga med Ann-Charlott Pavval

Efter en kort fikastund kom så Ann-Charlott som en frisk fläkt och talade om välbefinnande för kropp och knopp och hur viktigt det är att varva ner och återhämta sig från stress. En del boktips fick vi och ett kompendium om stolsyoga, att ta sig tid till 10-25 minuter till att andas slappna av och göra mjuka rörelser. Man blir mjukare både i kropp och sinne när man får landa här och nu en stund utan krav

Efter en stund i duschen och omklädning var det så dags för kvällens underhållning. Först en god middag vid vackert dukade bord och sedan musik och efterrätt. Bandet kommer från Norsjö och underhåller med god musik och äkta spelglädje.

Söndagen bjöd på både rörelse och lyssnande. Först startade vi med sittgympa till medryckande musik och sedan kom Karin Lundström och informerade om nya patientlagen. Efter detta talade Björn Sundström om RA och kosten. Efter utvärdering och en god lunch satte vi oss i våra bilar med många nya kunskaper och många nya möten i bagaget

50 000 starka skäl att bli medlem

Bli medlem!